Změnilo ON-LINE měření spotřeby vody a tepla chování lidí v bytových domech?
V posledních 5 letech bylo nainstalováno on-line měření vody a tepla do více než 10 tisíc bytů v rámci celé České republiky. Systém umožňuje uživatelům bytů sledovat spotřebu vody a tepla v reálném čase prostřednictvím webové aplikace. Cílem tohoto měření je motivovat uživatele k úsporám a globálně šetřit zdroje.
Pro názornost uvádím na demonstračních obrázcích pořízených přímo z webové aplikace, jaké informace mají uživatelé bytů k dispozici. Detailní grafy spotřeby vody poskytují uživateli bytu informaci o vlastní spotřebě a dávají tak možnost reagovat na případné havárie nebo poruchy. Zejména se jedná o protékající WC nebo baterie, které vedou k únikům a ztrátám. Pro výbor SVJ přináší systém ucelený pohled na spotřebu vody a umožňuje odhalit ztráty a následně je i snížit, protože systém denně poskytuje informaci o rozdílu údajů patního měřidla a spotřeby bytových jednotek.
U domů, kde byl tento systém zaveden, se snížila úroveň ztrát pod 5 %, a to i v případech, kdy jsou instalovány obyčejné bytové vodoměry řádu přesnosti „B”, tzv. suchoběžné. Systém dále umožňuje hlídat spotřebu vody na jednotlivých měřidlech, což vede k rychlému odhalení havárií a úniků vody. Lze konstatovat, že v tomto směru se systém plně osvědčil, jak pro uživatele bytů, tak pro SVJ, a stal se významným pomocníkem pro oblast hospodaření domů a bytů s vodou.
Jiná situace ovšem nastává při měření spotřeby tepla, které se provádí nepřímými metodami prostřednictvím různých indikátorů na radiátorech či teploměrů v jednotlivých místnostech bytu používaných u deno-stupňové metody. Teplo v bytě je výsledkem působení několika faktorů -výkonem vlastních radiátorů, dále prostupy tepla od sousedních bytů a regulací primárního zdroje tepla v domě. Ten je ve většině domů řízen vnější teplotou a zohledňuje den a noc, a jak je vidět na ilustračním obrázku, ne vždy je ovlivněno pouze chováním uživatele bytu.
Zajímalo nás, jak se chovají lidé, kteří uvedené informace mají k dispozici 24 hodin denně, mohou sledovat spotřebu přes webové rozhraní svého počítače a na základě naměřených dat korigovat svoje chování za účelem snížení spotřeby vody a tepla. Vzhledem k tomu, že data z těchto domů jsou zpracovávána centrálně, lze velmi rychle zjistit jak se lidé z on-line domů o svoji spotřebu vody a tepla zajímají.
Výsledky našeho výzkumu odhalují skutečnost, že zájem o vlastní spotřebu má pouze 8 % uživatelů bytů – ti, kteří ji sledují minimálně 1 – 3x týdně. Dále je dalších 10 % uživatelů, kteří do systému vstupují aspoň 1x měsíčně. Lze tedy konstatovat, že o svou spotřebu a své peníze má zájem asi 18 % uživatelů bytů. Toto zjištění nezní optimisticky, ale nejsme v tom sami. V nedávné době jsem četl materiály o výsledcích zavádění tzv. chytrých měřidel v USA a výsledky zájmu jsou stejné.
Pro upřesnění, v USA bylo namontováno od roku 2009 asi 50 miliónů chytrých elektroměrů a plynoměrů. Všichni dotčení spotřebitelé mají přes webové rozhraní přístup na svá data a možnost vidět svou spotřebu v on-line režimu. Podle průzkumu sledovanosti těchto dat o spotřebě, u dotčených spotřebitelů byl výsledek sledovanosti dat 1 – 3x týdně 8%. Ani Američané tedy nemají snahu využít dostupná data o spotřebě pro snížení spotřeby energií.
Mohl bych zde uvést několik projektů měření plynu, kde byla data o spotřebě zpřístupněna v reálném čase a spotřebitelé měli možnost data o spotřebě sledovat přes rozhraní webového prohlížeče. Výsledky v těchto projektech byly naprosto stejné – pouze 8 % spotřebitelů svou spotřebu sledovalo pravidelně 1 – 3x týdně.
Nicméně zůstává otázka, zda má on-line měření význam pro sledování spotřeby energií a vody v bytových domech či je to jen zbytečný luxus. Odpověď je jednoznačná – určitě má. Přináší totiž spotřebitelům informaci o vlastní spotřebě, bez níž lze jen velmi obtížně zjistit, kde a proč dochází ke ztrátám. On-line měřením vody správce domu zjistí, kde dochází ke ztrátám a únikům, velmi rychle odhalí měřidla v bytech, kde vodoměry neměří nebo je snaha je ovlivňovat. U tepla zjistí, jaké jsou teplotní poměry v domě, zda jsou místnosti přetápěny či naopak některé části domu jsou vytápěny málo. Bez informací o spotřebě nelze spotřebitele motivovat k úsporám, protože nevíme, jak se chovají. Zpřístupnění dat o spotřebě a měření v reálném čase je tedy jednoznačně správná cesta, která umožňuje efektivně spotřebu řídit.
Jak ale motivovat spotřebitele k úsporám energií a vody?
Na základě vlastních zkušeností a ověřených informací ze zahraničních zdrojů vím, že existuje několik cest, jak obrátit pozornost lidí na spotřebu energií a vést je k návykům, které by se staly součástí jejich života. Určitě může existovat více možností, ale zatím jsme prokazatelně odhalili následující a fungující.
První, která ale není u nás reálná, je zavedení měřičů elektřiny, plynu a vody tzv. na kartu. Princip je jednoduchý – máte-li kredit, vše funguje, dojdou-li peníze, nefunguje nic. Nejde elektřina, nejde plyn a neteče voda. To je systém, který může fungovat v sociálních bytech nebo tam, kam se stěhují neplatiči. Systém je to drsný, málokdo z nás si jej umí představit. Ale např. v Anglii jsou na něj už docela zvyklí.
Druhá možnost, která funguje, je zobrazování spotřeby v penězích v online režimu, a to nejlépe uvnitř bytu, aby byla dostatečně na očích jeho uživatelům. Není to teorie. Bylo to vyzkoušeno opět v Americe, kde do 9 tisíc domácností byla dána krabička s displejem, na kterém se zobrazovala spotřeba elektřiny v domě – on-line a přímo v USD. Uživatel domu okamžitě viděl, kolik ho stojí stále zapnutá televize, kolik ho stojí praní, kolik ho stojí mražení a chlazení potravin a kolik stojí 25°C v obývacím pokoji. Tato jednoduchá změna prezentace dat způsobila, že až 38 % domácností s displejem začalo měnit chování a úspory na energiích představovaly trvale 10 – 14 %. To je jednoznačně významná hodnota.
Třetí možností, která byla ověřena v praxi a zdá se být velmi efektivní, je srovnávání spotřeby se sousedy. Ano, jde v podstatě o soutěž a lidé soutěží rádi. Nechtějí být horší než ti druzí, jejich sousedé. Lze to zařídit velmi jednoduše – uživatel bytu dostává informace o spotřebě svých sousedů, kteří užívají obdobný byt nebo dům. Samozřejmě, dělá se to anonymně. Srovnání spotřeby motivuje uživatele bytu daleko lépe a k větším úsporám než pouhá informace o spotřebě jako takové.
Vraťme se zpět k on-line měření vody a tepla v našich českých podmínkách. Jak doplnit stávající on-line systémy o nástroje, které by pomohly zpřístupnit informace uživatelům bytů a zároveň je motivovat k úsporám a pochopení významu on-line měření? Na tomto místě je nutné zdůraznit, že zde je ještě jeden nepříjemný faktor, který negativně ovlivňuje pohled majitelů a uživatelů bytů na měření tepla a vody v bytových domech. Tento faktor se nazývá „povinnost měřit” a je dán zákonem a různými vyhláškami. Tato skutečnost vyvolává u řady lidí pocit, že se to nějak změřit musí a hlavně ať je to co nejlevnější a pokud možno je to neobtěžuje. To znamená, že tvůrci systému on-line měření musí přinést nějakou přidanou hodnotu, aby investice do měření přinesla majitelům a uživatelům bytů nějaký prospěch. Tím prospěchem může být úspora a zvýšení bezpečnosti provozování bytového domu.
Řešení vede přes využití moderních technologií a hlavně mobilních zařízení. Tablety a smartphony jsou ideální pro zobrazení dat o spotřebě a nákladech na teplo a vodu. Aplikace, která data zpracovává, může poskytovat různé pohledy na jednotlivé náměry a zobrazovat spotřebu v penězích, což dává uživateli informaci o nákladech na bydlení okamžitě a motivuje jej k úsporám. Zobrazování dat musí být jednoduché a k dispozici v kteroukoliv denní dobu. Aplikace v mobilním zařízení musí poskytovat informace o momentální spotřebě v měrných jednotkách a penězích. Nesmí chybět informace o tom, jak si stojím v lize mého domu nebo ve srovnání se stejnými byty v ostatních bytových domech. Zobrazení může být různé, třeba i hravé, ale zejména jednoduché.
Naše společnost připravuje takovou aplikaci pro své on-line zákazníky na duben 2016. Uvidíme, zda se u některých změní přístup ke spotřebě. Cesta ke změně chování bude asi dlouhá, jistým povzbuzením je pro nás stále se zvyšující podíl mobilních aplikací v našem každodenním životě.
Česká společnost SOFTLINK, s.r.o. realizuje vlastní vývoj radiových a komunikačních technologií od roku 1993. V posledních 5 letech se orientuje na vývoj radiových modulů pro dálkové odečty měřidel vody, plynu, elektřiny a tepla. SOFTLINK vyvíjí softwarové aplikace, které poskytují uživatelům automatické zpracování a vyhodnocování dat, on-line odečítaných, z různých měřidel energií a vody. Technologie společnosti využívají zákazníci z řad SVJ bytových družstev, administrativní budovy ve státní správě a samosprávě, správci obchodních center i logistických parků. Všechny námi vyvíjené systémy pracují na principu on-line komunikace v reálném čase.
ZANECHTE KOMENTÁŘ